All Articles
-
Scientific Evidence > Hypertension
Spotlight on Prevention of Hypertension: A Canadian perspective on dietary factors
Hypertension, or high blood pressure, is a major risk factor for cardiovascular and renal disease; its prevalence is a major health concern. In Canada, hypertension affects almost one in five people, and is an important – but modifiable – factor in disease and early death. Lifestyle...
Continue reading -
Scientific Evidence > Experts' Summaries
Chocolate Milk: Improving Diet Quality for Children and Adolescents
Studies have consistently demonstrated that inclusion of chocolate or flavoured milk in the diets of children and adolescents significantly improves diet quality with no adverse effect on weight. This is substantiated by the American Heart Association’s recent Scientific Statement on...
Continue reading -
Scientific Evidence > Experts' Summaries
WHO Report on Trans Fats: Effects of Industrial versus Ruminant Trans Fat
Data from randomized, controlled trials and observational studies demonstrate unequivocally that industrial trans fatty acids (TFA) derived from partially hydrogenated oils adversely affect several cardiovascular risk factors and are highly correlated with an increased risk of coronary...
Continue reading -
Scientific Evidence > Lactose Intolerance and Milk Allergy
Lactose Intolerance and Health: Consensus from the National Institutes of Health
The National Institutes of Health (NIH) recently released a consensus statement on lactose intolerance and health. This consensus statement was prepared by independent panels of health professionals and public representatives and is based on the results of a systematic evidence review.
Continue reading -
Data on Consumption > Nutrition & Health Statistics
Vitamin D status of Canadians – Results from the Canadian Health Measures Survey
In March 2010, Statistics Canada released the findings from their Canada-wide survey examining the vitamin D status of Canadians. This survey was conducted on 5,306 Canadians aged 6 to 79 years. Learn more about the surprising results.
Continue reading -
Nutrients in Milk Products > Vitamin D
Vitamin D status of Canadians – Results from the Canadian Health Measures Survey
In March 2010, Statistics Canada released the findings from their Canada-wide survey examining the vitamin D status of Canadians. This survey was conducted on 5,306 Canadians aged 6 to 79 years. Learn more about the surprising results.
Continue reading -
Data on Consumption > Nutrition & Health Statistics
Milk Product Consumption Per Capita
Every year Statistics Canada releases per capita consumption data on various food items according to food availability and disappearance data. You will find here the data specific to milk products. New data is released in May of each year and reflects the estimated consumption of the...
Continue reading -
Scientific Evidence > Experts' Summaries
Adequate milk product consumption may help prevent type 2 Diabetes
A healthy diet and lifestyle play an important role in the prevention of chronic diseases including type 2 diabetes. Emerging evidence suggests that ensuring adequate consumption of milk products may significantly reduce the risk of developing type 2 diabetes. While the exact mechanisms...
Continue reading
Keywords
-
Calcium Supplements and Cardiovascular Disease Risk
There is evidence from meta-analyses that calcium supplements are associated with an increased risk of cardiovascular disease. However, dietary calcium has not been shown to impair cardiovascular...
Read more -
Milk: An Essential Source of Vitamin B12
Vitamin B12 deficiency affects a large proportion of older adults, and its prevalence increases with age. Furthermore, recommended intakes may not be adequate to reach and maintain optimal vitamin...
Read more -
Milk Products and Breast Cancer
Current evidence from the literature indicates that the consumption of milk products is not associated with an increased risk of breast cancer.
Read more -
Milk Products Play a Key Role in Preventing Type 2 Diabetes
A growing and largely consistent body of evidence, including data from several meta-analyses, demonstrates that milk products significantly lower the risk of developing type 2 diabetes.
Read more -
The Maritime Dairy Industry Award
If you are from the Maritimes and you are studying in a field that applies to the dairy industry, you are eligible to apply for the Maritime Dairy Industry Award, which consists of two $2,000 scholarships.
Read more





